Hoppa till sidans innehåll

Information till medlemmarna

22 AUG 2022 19:50
Då var terminen igång och våra fina hästar tillbaka i stallet. Som vi har längtat och väntat på att få komma igång igen.
  • Skapad: 22 AUG 2022 19:50

2022-08-19

 

Hej,

Då var terminen igång och våra fina hästar tillbaka i stallet. Som vi har längtat och väntat på att få komma igång igen.

Jag hoppas att ni alla har haft en fin sommar och njutit av det fina vädret. 🌼

Som ni kan se har det skett en sanering av möglet i taket till viss del. Tyvärr är inte arbetet helt klart på grund av att Fastighetskontoret bytt projektledare under sommaren och arbetet tog längre tid än beräknat. Detta innebär att arbetet med att tvätta och måla om taket kommer att fortsätta nästa sommar. Tråkigt och extra jobbigt för oss eftersom det innebär ytterligare en sommar där hela stallet måste tömmas och städas extra noga.

Ni välkomnas även av att vi fått in våra fina mattor! Vilket fint jobb ni gjorde som var med och la in dessa. Bra jobbat! Det saknas en liten bit vid boxarna in till foderkammaren och denna kommer vi att beställa till och lägga in.

Det som hänt sedan informationsmötet vi hade gällande klubbens mycket ansträngda ekonomi är att vi fått ett svar ifrån politikerna i kommunen där de efterfrågat ekonomiskt underlag och plan för hur ridskolan skall komma i ekonomisk balans. Detta har vi nu efter semesterns återkopplat och vi inväntar deras svar. Vi håller er underrättade löpande hur samtalen går.

Under våren har det varit osäkert om vi skulle få det investeringsbidrag vi sökt av kommunen. Vi har nu fått det beviljat och arbetet med att byta ut underlaget i ridhuset är i full gång. Kul!

Vi gör allt vi kan för att driva ridskolan vidare och det har inneburit att vi har kapat alla kostnader vi kunnat utan att riskera verksamheten. Vi har ringt runt till våra leverantörer och informerat dem om vår situation och bett om längre betalningstider, vi har sett över alla våra avtal och vi har informerat fackförbundet kommunal.

När vi haft extra ordinära kostnader så som när vi fick hästar som blev skadade så har ni medlemmarna gått in och swichat för att stötta. Detta är otroligt tacksamt och visar att vi har ett stort engagemang och många som har ett stort hjärta för klubben. Tack snälla för detta! Vi fick in lite över 40 000 kr och detta har oavkortat gått till att täcka kostnaderna för veterinär, rehab och uppstallning under sommaren för de hästar som inte kunde åka med på betet.

Vi har haft möte med föreningsutvecklare ifrån Svenska Ridsportförbundet för att få hjälp med nyckeltal och få ett bredare perspektiv på hur man kan tänka kring verksamheten och vilka åtgärder som kan ge bäst effekt.

Just nu driver vi ridskolan på ett så magert sätt som det är möjligt. Och på grund av det, ser vi idag en effekt av att det resultat vi förutspådde i vår budget kommer att kunna se bättre ut. Vi kommer att göra ett minusresultat men inte lika stort. Vi kommer att ha en likviditet som någorlunda går ihop, bättre än vad vi började med, men fortfarande otroligt tufft.

Detta innebär att vi har haft en kortsiktig handlingsplan som gett resultat.

Vi har under sommaren fått in tre nya privat hästar uppstallade, vi hoppas på fler!

Vi har sålt Viduk som vi ansåg för känslig för att kunna komma in i verksamheten på kort sikt och behövde lite längre tid på sig. Vi har sålt Cesar som var lite trött på att vara ridskoleponny och fått komma till en egen familj istället. Även Hanibal som visade sig för svår att rida för de mindre ryttarna har sålts. Pengarna vi fått in har inneburit att vi kunnat säkerställa likviditeten kortsiktigt.

Vi ser över möjligheterna att under hösten kunna köpa in fler hästar alternativt hyra terminsvis för att kunna öka med fler elever och grupper för att få en ekonomi i balans.

Vi har avtal om att hyra två hästar ifrån Visingsö, Stall Roempke. Dessa hästar går Remmalag på sommaren och kommer till oss på hösten och är ett uppskattat tillskott. Vi har även fått in hästen Otto på ett fodervärdsavtal och han har redan kunnat börja gå med på lektion vilket vi är väldigt glada över.

Styrelsens arbete har dragit igång efter sommaren och vi har haft en arbetsdag där vi gjort grunden till ett årshjul. Mer information om kommande aktiviteter kommer inom kort.

Vi har bokat in en utbildningsdag med SISU där vi tillsammans med US skall få mer kunskap om styrelsearbetet.

Vi önskar er alla en fin start på nya terminen!

 

Med vänliga hälsningar

 

Styrelsen Clarebergs Ridklubb

Genom

 

Maria Bennelind, Ordförande


E-post: Adressen Gömd


Inlogg elevportalen
Bolagskod: CR
Mer info HÄR


Går även bra med SMS! 



inbrott sidobanner

Postadress:
Clarebergs RK - Ridsport
von Seths Gata 11
42533 Hisings Kärra

Kontakt:
Tel: 0721573260
E-post: admin@clarebergsrk.s...

Se all info